måndag 19 september 2011

Fri



Känner mej fri igen. Valde att ta bort stygnen i dag från handen. Så jädra skönt. Nukan man börja ta i saker igen. Dock ännu lite begränsat, det spänner o drar lite, men det ger med sig med tiden.
Åkte till mamma som fick den stora äran att plocka bort stygnen. Det var det jävligaste jag varit med om. Eller nej, kanske inte det jävligaste. Men vi kan väl säga så här; det ska mycket till innan någon skär o syr i hop mej igen. Först plågas med vetskapen att en bedövning ska läggas. Panik. Ångest. Fobi för sprutor som inte är att leka med. Sedan när det väl är gjort, så ska man gå några dagar o vändas för att stygnen ska tas. Till o med jag fattar att det inte är smärtfritt. Det säger sig själv. Man har en fiskelina tvärs igenom huden, såm sys dit när allt ännu är blodigt. Blodet torkar o likaså sårvätska som kommer. Skiter torkar fast på hud o lina o baletten. Vad händer då när man börjar dra i den linan? Jo, man rycker förstås o all torkad "vätska" med. Det gör ont. Det svider. O som om det inte räcker, så ska man, innan linan dras bort, se hur man ser ut som en frankensteins dotter.
Jag trodde jag var en tuffing. Jag tänkte att jag skriker väl lite när hon dra ut linan. Har ju sett ärr, sår, stygn o annat skit för. Men fy fan, det var tydligen helt annorlunda o se på sig själv. Jag blev kallsvettig. Kände själv hur vit jag blev i ansiktet. Kände mej svimfärdig. Fick lägga mej ner i dotterns knä, som så gulligt sjöng för mej o försökte få mej att skratta o tänka på annat. Funkade. När allt var klart, sätter jag mej upp för att titta igen. Jag fick åter lägga mej ner. Jävla mes. Vekling. Det är vad jag är. Det trodde jag inte. Jag menar, sår, blod, o annat gucka o ju skit skoj o tvätta o lägga om. Men inte på mej! Nä, det där med att senare i mitt liv även operera vänter handen, det kan de glömma för tillfället. Man får väl hoppas att med tiden så glömmer man.
Nu ska jag lägga mej o lösa korsord! Herre gud vad jag har saknat det! I morgon ska jag nog baka. På onsdag kanske fixa i rabatterna. Torsdag förhoppningsvis plocka svamp o fredag ska jag dricka vin!

Puss

ps. Sa jag att läkaren sa att det var bara 2 stygn? det var 6!!!!

Inga kommentarer: