söndag 24 augusti 2008

Trasiga tänder & håriga ben

2 probelm i familjen just nu: Trasiga tänder & håriga ben.

Det första, tänderna, det gäller Meya. För en vecka sedan ramla hon ner mellan toan o väggen o "fastna" däremellan. Hon fick ett fult sår mitt på hakan, som vi kunde se. Hon har under veckan ätit halvtaskigt, men har dock ätit. Vi har inte fått borsta hennes tänder, utan det skulle hon göra själv. Men så igår kväll, då tyckte jag att nu får det vara nog, nu måste vi hjälpa henne med borstningen. Så jag tog ett stadigt tag om henne o höll bort armarna o försökte få henne att hålla huvudet stilla, under tiden som hon skrek o protesterad högljutt. Jag tog ett borsttag o så bara blodet "sprutade" ur mun på henne. Snacka om att jag fick dåligt samvete. Vi försökte då se var blodet kom från o tyckte då att det såg ut som om strängen mellan framtänderna upptill var skadad. Vi la ner tandborstningen. Idag när hon lekte kom hon igen med nerblodad mun. Försökte tvätta ren henne runt munnen medan hon grät o förstås protesterade. Att hon hade ont var det ingen tvivel om. Denna gång la jag henne på rygg över mina knän så att jag skulle kunna se in i munnen ordentligt. (Vilket inte är det lättades när blodet bara rinner) Tillslut lyckas jag se att tanden bredvid ena framtanden är trasig, ena halvan är upptryckt bakom framtanden, medan den andra lilla halvan är tryckt mot den andra tanden. Klart som f*n att hon har ont när man rotar runt i munnen på henne, tvättar henne runt munnen o när hon ska äta. Tycker så otroligt synd om henne. Mest arg på mej själv som inte har upptäckt det här tidigare, för antagligen hände detta när hon ramla ner från toan. Ringde akuttandvård i dag o frågade vad jag skulle göra o vad man kan göra. Inte mycket att göra. Ge henne lättuggad mat, ipren om hon har ont o sök tandvård i morgon så det blir dokumentart så att försäkringar gäller om komplikationer skulle dyka upp när hon blir äldre. Helst skulle jag vilja att de plockade bort biten bakom framtanden, så hon kan äta klokt igen. Kanske de gör när de får se henne, vad vet jag. Hoppas bara de har tid o ta emot henne i morgon. (bad bad mother)

O så har vi då håriga ben. Det är Max bekymmer. Han har upptäckt att han har börjat få håriga ben. "Om jag redan har så håriga ben, då kommer jag se ut som Örjan när jag blir tonåring" (Inget illa menat Örjan) Men till sin glädje har han att Filip på skolan har fått ännu mer hår.
Snart 7år, o oroar sig för kroppens utseende. Hur ska detta sluta?

Frågade nu vad han tycker om sina håriga ben. Svar: Coolt! (Ska man redan tycka att det är coolt?)
Följdfråga från Max blev: "Varför har inte bruna människor hår på benen?" Mitt svar avslöjas inte här. ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilka beskymmer ni har. Stackars Meya, men du skall inte ta åt dig skulden. Detta händer även den bästa!!!! Vilken förskräckelse att se ut som Örjan, hehe vilka roliga tankar dom har. Men då kommer han se ut som karl i framtiden! ;) Ha det bra! Hälsa familjen! Kram

Anonym sa...

Högljutt garv från oss, men säg inget till Max. Men det var så bra. Stackare! Vem vill se ut som Örjan när man är tonåring?? Garv igen!!! Utseedet är tydligen jätteviktigt i alla åldrar! Jag har= pappas påsar under ögonen, mammas ådriga händer + att jag har fått en platt rumpa efter mormor! Men jag är lycklig, jag är lycklig.....;-)

Anonym sa...

Aj, stackarn, hoppas dom kan åtgärda det på nåt sätt så att de inte gör så ont...Ja håriga ben ja, Anton försökte kolla om han hade fått skägg i lördags :-S
Helt klart att dom träder in i en "ny dimension" när skolan börjar :-)

Hoppas ni har det bra annars?!
Hälsa och ha de så bra, kram kram!

Anonym sa...

Alltså jag satte kaffet i halsen! Tack Max för dagens absolut bästa skratt. "Då kommer jag se ut som Örjan.." Klockrent! (Sorry Örjan ;))

Och stackars lilla stumpan då! Vet att man gör så men försök och inte klandra dig själv. Man kan inte syna dem i minsta lilla detalj varje gång de slår sig!
Bra att få det fotat iaf tycker jag.

Hör av dig om du behöver hjälp eller vill prata!